Företag har i alla tider försökt sig på att förstå hur deras kunder och besökare beter sig. Varför gör de som de gör? Hur ser kunders behov ut? Och hur ser det egentligen ut när en kund går från sin första kontakt med varumärket tills det att de slutför ett köp.
Det finns många sätt att gräva i det här. Till och börja med så är det vanligt att företag brukar använda sig av olika analysverktyg på sin hemsida.
Kvantitativa verktyg
Vanliga verktyg när det kommer till kvantitativa verktyg är t.ex. verktyg som Google Analytics, Adobe Analytics eller Matomo.
Men data från dessa verktyg är begränsad. Datan är ofta aggregerad av privacy skäl och dessutom så berättar den mer om besökares siffror snarare än deras känslor och åsikter. Det kan finnas stort värde i att tolka och analysera analysdata, men för att förstå sina besökare på riktigt så krävs det andra verktyg som komplement.
Kvalitativa studier
Med hjälp av kvalitativa metoder och metoder som t.ex. mobil etnografi så får man en mer heltäckande bild av vad ens kunder tycker om ens företag.
Här kan verktyg som t.ex. användartester eller mobil etnografi (som t.ex. Strylite) vara användbara.
Genom att låta ens målgrupp lösa uppgifter och ge feedback så får man en gyllene chans att faktiskt lyssna på ens målgrupp och förhoppningsvis justera sin verksamhet därefter.