Alla behöver sin skönhetssömn. Vare sig ditt behov är 6, 7 eller eller 8  timmar så är det viktigt att du får en god sömn av hög kvalité. Men varför sover vi egentligen? Och hur den regelbundet. Men varför, och hur uppnår du den?

Kognitiva anledningar till att vi sover

Alla som har pluggat minns nog alla sena nätter och kvällar när man stannat uppe för att in i det sista förbereda sig inför en tenta. Man överskattar ofta hjärnans förmåga att spara information i ett sånt läge – sömn är faktiskt viktigt för inlärning och minnet, så det kan vara värt att se till att man får sova lite för att kunna prestera så bra som möjligt. Sover du för lite hindrar du nämligen din hjärna från att skapa nya minnen och det är då som den arbetar för att lagra viktig information och gör sig av med onödiga intryck. Du behöver sömn för att föra över information från korttidsminnet till långtidsminnet och för att i överhuvudtaget kunna koncentrera dig. Det är inte möjligt om du insisterar på att överflöda hjärnan med information kvällen innan en tenta. Försök därför gärna att skapa dig en bra sömnrutin, hitta dina optimala läggtider och håll dig till dem.

Hur kan man somna lättare?

Något som allt fler testar är att meditera innan de lägger sig för att lugna ner kroppen och släppa tankarna. Genom att fokusera på andningen under ett par minuter blir det sedan lättare att somna. Förutom att vara lätt i sinnet är det viktigt att komma ihåg hur melatoninproduktionen fungerar i kroppen. Melatonin är hormonet som ansvarar för att reglera dygnsrytmen. Enkelt förklarat producerar kroppen melatonin när det är mörkt, och du blir trött. Det finns sätt att främja melatoninproduktionen som du bör göra för att lättare somna och få den sömn du behöver varje natt. Det allra första är att undvika strålning från TV-apparater och mobilskärmar innan läggdags. De hindrar nämligen produktionen av melatonin. Utöver det kan du också göra det mörkare för dig där du sover, och det bästa sättet är med en sovmask. Genom att sova med en sovmask minskar du ljus till dina ögon och kan lättare producera melatonin naturligt och somna lättare. Det är något som blir särskilt aktuellt när det är årets ljusa månader. Därför kan det vara bra att investera i en bra sovmask som du dessutom kan ha med på långa flyg- och bilresor.

 

 

By Jan

Related Post

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *