Källa: Unsplash
När Netflix lanserade sin abonnemangstjänst i början av 2000-talet stod det snabbt klart att det amerikanska företaget skulle revolutionera sättet vi konsumerar tv och film. Några år senare började spelmarknaden att undersöka möjligheten att streama spelbara spel, men förverkligandet haltade. Det dröjde till 2019 innan den första Netflix-liknande speltjänsten blev tillgänglig. Nu verkar det som att alla spelföretag vill få upp sina spel på en molntjänst.
Cloud gaming: Inte helt nytt
Möjligheten att streama spelbara spel kallas för cloud gaming, eller on demand gaming. Idéen innebär att en spelare ska kunna logga in på ett konto, nå ett utbud med alla stora dator- och tv-spel och sedan kunna spela dem utan nedladdning.
Att spela över internet är däremot inte nytt. På sociala medier som Facebook har det gått att spela enklare, externa spel, såsom Farmville, och spel i Facebook Messenger. De flesta nätcasinon är tillgängliga direkt i webbläsaren. Hos dem går det att spela på flera olika bordsspel och spelautomater. Spelautomaterna kan i sin tur ha progressiva jackpotts. Det innebär att storvinsten ökar för varje spelare som spelar, oavsett var de befinner sig. Här finns en hel lista med jackpottautomater, såsom Mega Fortune och Grand Spinn Superpott, och på vilka nätcasinon de finns. Det finns också spelautomater med fasta jackpotts, vilka inte påverkas av antalet spelare.
Google Stadia var först
Google Stadia är den första cloud gaming-tjänsten som faktiskt liknar de kända film- och seriestreamingtjänsterna, såsom Netflix, Hulu och HBO. Spelare kan välja mellan två abonnemangsformer: Stadia Pro och Free. Genom Stadia Pro får spelare tillgång till 1-6 spel i månaden. Spelen streamas från Googles servrar till en Chromecast, webbläsaren Google Chrome, surfplattor med Chrome OS och utvalda mobiltelefoner. Google Stadia har fortsatt att utvecklas sedan tjänsten lanserades i november 2019. Efter den senaste uppdateringen går det nu att dela spel med familjen i ett nytt familjeläge.
Källa: Unsplash
Konkurrens från jättarna
Google Stadia är däremot inte ensam på marknaden. Det är fler företag och tjänster som undersöker möjligheterna med cloud gaming. Microsoft och Sony ligger bakom två av de ledande streamingtjänsterna, PlayStation Now och Xbox GamePass. Dessa är inte renodlade streamingtjänster. Istället för att spela över nätet kan spelarna ladda ned spel till sin dator eller konsol mot en fast månadskostnad. Spelen hämtas då från en server, vilket gör att de inte kräver lika snabb internetuppkoppling som Stadia. Microsoft lanserade nyligen en testversion av sin nya tjänst Xcloud. Den ska låta spelare spela Xbox-spel på flera enheter, såsom mobilen. Det enda som behövs är en mobil och en Xbox One-kontroll med Bluetooth. Tanken är att xCloud och GamePass så småningom ska slås ihop.
Ytterligare en streamingtjänst som konkurrerar med giganterna är GeForce Now. Med den här tjänsten köper användaren spelen för sig men de sparas på ett moln. Användaren kan sedan nå sina spel oavsett enhet och plats.
Spelstreamingen ser kanske inte riktigt ut som film- och seriestreamingen, men det är tydligt åt vilket håll spelbranschen vill gå. Det finns inte längre något intresse av att köpa hårdvaror, eller fylla upp hårddiskar med stora filer. I takt med att internetanslutningen blir snabbare, desto enklare kommer det bli att streama, oavsett om det är spel eller annan media.