Fotbollsklubbarnas satsning på live streaming

Bild av Fachry Zella Devandra från Unsplash

Fotboll är en av världen största sporter och ligorna har supportrar över hela världen. Sättet vi konsumerar sport, och framför allt fotboll, skiljer sig mycket jämfört med för några år sedan. Dagens supportrar förväntar sig bland annat mer än ett sätt att titta på matcherna. 

Dagens fotbollsfans vill komma närmare sina favoritlag och dess spelare. De vill veta vad som händer innan och efter matcherna och de vill lära känna spelarna. Det här är något som flera fotbollsklubbar har insett. Utöver att producera bra fotbollsspelare har klubbarna nu gett sig in i den digitala världen och skapat egna plattformar där de erbjuder tillgång till extramaterial och livestreaming.

En naturlig efterfrågan

Efterfrågan för livestreamad sport har inte enbart ökat på grund av den tekniska utvecklingen. När spelbolagen började att erbjuda livespel ökade efterfrågan för att kunna se alla matcher. Livebetting och traditionell oddsbetting skiljer sig åt. Traditionell oddsbetting sker en tid innan en match kommer att spelas eller en liga kommer att avslutas, t.ex. på att Liverpool vinner Premier League igen (oddset för det är 1.90). Livebetting med 888sport oddset sker under pågående matcher. Den här typen av betting kräver att spelarna är uppmärksamma på vad som händer i matchen, och de rekommenderas att titta på den. Det är genom att titta på matchen som de kan välja odds för vilket lag som kommer att göra nästa mål, eller om domaren kommer att flagga för hörna.

Dagens fotbollssupportrar efterfrågar en större flexibilitet. De vill kunna se matcherna live, men inte bara från en enda plattform. De vill inte tvingas att sitta framför teven, utan de vill kunna se matchen på deras villkor och efter deras tillgänglighet. Streaming är ofta ett billigare alternativ till traditionella kanalpaket. Streamingtjänster ger tittarna större möjlighet att välja vilka matcher de vill se. Kanske vill de bara titta på matcher med ett specifikt lag, kanske vill de se alla matcher.

Fotbollsstreaming: Skiljer sig mellan länderna

Kampen om sändningsrättigheterna till de stora fotbollsligorna brukar sluta i ett enormt budkrig och det är en stor inkomstkälla för fotbollsförbunden. För att fortsätta att visa Premier League i Skandinavien och Finland fram till 2028 betalade Nent Group 15 miljarder kronor. Avtalet gäller för samtliga 380 matcher. För Premier League-supportrar i England gäller däremot ett annat sändningsavtal. Där har det sändande produktionsbolaget bara rättigheterna att visa 128 matcher, vilket innebär att flera matcher kommer att vara otillgängliga för alla som inte kan vara på plats i publiken. Detta har lett till en ökad efterfrågan av streaming, och framför allt i Storbritannien och länder där alla matcher inte är tillgängliga.

Bild av Rachit Tank från Unsplash

Den här typen av streaming är redan tillgänglig i flera länder. YouTube TV, som är en livestreaming-tjänst från Google, har sänt samtliga Premier League-matcher i USA sedan 2017. Säsongen 20/21 kommer kinesiska fotbollsfans att kunna streama alla Premier League-matcher via Tencents plattformar. 2019 köpte Amazon Prime rättigheterna till att sända tjugo Premier League-matcher per säsong fram till 2022, i Storbritannien. De revolutionerade fotbollstittandet för britterna under ”boxing day”, vilket i Sverige är annandag jul, 2019. De traditionella tio Premier League-matcherna som spelas den dagen var tillgängliga samtidigt, och tittarna kunde välja att se dem on demand efter att de hade spelats.

 

Inför säsongen 20/21 pågick förhandlingar om att tillfälligt låta de engelska klubbarna själva streama sina matcher. Detta var något som klubbarna i den skotska ligan, SPFL, fick tillåtelse till. De skotska klubbarna får streama alla matcher som inte visas på linjär TV, men endast till sina medlemmar. EFL-klubbarna har fått ett liknande godkännande. De får streama alla hemmamatcher, som inte visas på linjär TV, gratis för medlemmar och som pay-per-view. Klubbarna har även fått tillåtelse att streama utvalda bortamatcher. Klubbarna som spelar i Premier League fick däremot ett bestämt nej.

 

Detta har nu spätt på förhoppningarna om ett PremFlix, vilket var ett namn som myntades av media när Premier Leagues vd, Richard Masters, gick ut med idéen om ett Netflix för Premier League. Tanken är att ligan ska ta fram en egen streamingtjänst där de sänder alla matcher och extramaterial. Istället för att ingå avtal med andra produktionsbolag kapas mellanhanden mellan ligan och supportrarna. Detta är en tjänst som främst kommer att vara tillgänglig utanför Storbritannien, om den blir verklighet. Enligt Masters är det något som ligger för framtiden, men som sannolikt kommer att utvecklas.

 

Premier League-klubbarnas streamingtjänster

 

Idén med att erbjuda extramaterial till supportrar är inte ny. Sedan internets tidiga dagar har fotbollsklubbar i Premier League haft plattformar och bloggar där fans har kunnat läsa sig till vad som händer inom organisationen. Det senaste tillskottet på dessa plattformar är livestreaming.

 

Manchester United kallar sin streamingkanal för MUTV. Där sänder de massvis med material live, dygnet runt. De visar alltifrån dokumentärer och presskonferenser till träningar och gamla matcher. De visar inga Premier League-matcher live, men de sänder varje match via en liveradio med egna expertkommentatorer. Liverpool har en liknande streamingkanal som de kallar för LFCTV GO. Här kan spelare se vissa försäsongsmatcher såväl som B-lagsmatcher som inte sänds av andra produktionsbolag. Det finns en livekanal som sänder dygnet runt och som visar videoklipp, diskussionspaneler och allt annat som handlar om Liverpool. Varken MUTV eller LFCTV GO är gratis utan är tillgängliga via abonnemang. Andra klubbar, såsom Manchester City, Chelsea och Newcastle United, har valt att erbjuda sina supportrar tillgång till videoklipp och höjdpunkter via egna kanaler på YouTube.

 

Premier League-klubbarna är inte ensamma med att erbjuda streamingplattformar eller applikationer med extramaterial. La Liga-klubben FC Barcelonas motsvarighet till MUTV och LFCTV GO heter Barca TV+ och är helt gratis. De svenska klubbarna i Allsvenskan och Superettan har lanserat liknande, men inte lika omfattande tjänster. Supportrar kan ladda ned specifika appar för respektive lag, eller appar för hela Allsvenskan eller Superettan. Där kan de läsa nyheter, se liveuppdaterade resultat, videoklipp och höjdpunkter från matcher. De kan även ta del av intervjuer och statistik. Alla appar är helt gratis att ladda ned och använda.

Det återstår att se vad som kommer att bli av klubbarnas, såväl som ligornas, möjligheter att streama sina matcher. En lika tillgång till matcherna, oavsett land, är definitivt något som efterfrågas. Frågan är bara om det i framtiden kommer att utvecklas tjänster som ”PremFlix” och ”Laliga-Flix”, eller om varje klubb kommer att kunna streama sina egna matcher.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *